Kwa Madwala & Youth Forum Presidents Award - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van CSW ZA Perre - WaarBenJij.nu Kwa Madwala & Youth Forum Presidents Award - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van CSW ZA Perre - WaarBenJij.nu

Kwa Madwala & Youth Forum Presidents Award

Blijf op de hoogte en volg CSW ZA

23 Juli 2014 | Zuid-Afrika, White River

Hoi allemaal,

Gisteren nadat we een stukje op het blog hebben gezet, zijn we terug gegaan naar het 'kamp'. Daar hebben we geluncht en daarna stond er paardrijden door het gebied op het programma. Dit gebied was wel een ander deel dan waar de echte wilde beesten leven! Er liepen tamme olifanten, zebra's en andere ongevaarlijke dieren rond. Dit paardrijden was (voor de meesten) een onvergetelijke ervaring! Met de avondzon door de natuur op een paard, heerlijk! Vooral voor de paardenmeisjes onder ons. Er is nog gecomplimenteerd naar de rij-kunsten van Julia en Bo!

Na het rijden hebben we nog genoten van ons laatste dagje op het kamp.

Vandaag moesten we vroeg op, we gingen namelijk naar 'the presidents award Youth Forum' op Sabana Secundary School in een sloppenwijk. Dit was een dag om in contact te komen met lokale deelnemers van 'The international award'. 'S ochtends hebben we samen snackpacks gemaakt voor 100 kinderen daar, we hebben een lopende band gecreëerd, dus het was snel klaar. Daarna begon het Youth Forum, waar Suzanne en Liz een speech hebben gegeven over hun ervaringen met dit programma. Er waren ook speeches van andere deelnemers. Er kwam iemand van 'The National Youth Development Agency' en van 'Deputy British High Commissioner' praten. Tot onze grote verbazing waren de 'inmates' van de gevangenis die we bezocht hebben er ook! Een van hen heeft ook een mooie speech gehouden. Hij vertelde over wat hij heeft bereikt door het programma van the award en hoe hij veranderd is ten opzichte van 5 jaar geleden.

The award bestaat namelijk niet alleen maar uit vrijwilligerswerk, wat wij denken dat sommige van jullie verkeerd begrepen kunnen hebben. het gaat over zelfontwikkeling op verschillende gebieden. Zo doe je dus vrijwilligerswerk, maar ontmoet je ook nieuwe mensen, werk je aan je zelfstandigheid en doorzettingsvermogen (hike) en leer je van andere mensen en culturen. Zo is het de bedoeling dat je steeds beter en bewuster leeft.

Ook hebben wij het slechte nieuws van de vliegramp meegekregen. We waten allemaal erg geschrokken en hebben daarom ook besloten om vandaag tijdens het Youth Forum om 4 uur. net als iedereen in Nederland, samen met alle mensen daar een minuut stilte te houden om de slachtoffers te herdenken.

We hebben nog uitvoerig afscheid genomen van de gevangenen, wat ook heel bijzonder voelde, omdat je het ene moment gezellig met ze aan het praten was en een knuffel gaf, het andere moment zaten ze opgesloten in een busje. Ook kregen we zinnen naar ons toegeworpen als 'we Will meet in the stars' en 'give me your nameplate and I Will keep it forever'. Ook legden ze ons nadrukkelijk op dat we op het goede pad moesten blijven.

Daarna zijn we onderweg gegaan naar Johannesburg waar we onze laatste 2 nachtjes hier in Zuid Afrika zullen verblijven. Janine en Jeanette hadden nog een verassing voor ons, dus we waren allemaal heel erg benieuwd. We stopten bij een benzinepomp om even wat te gaan eten en toen zagen we opeens onze drie Afrikaanse musketiers; Alekz,Ockie en Samantha. Super leuk natuurlijk. Iedereen kreeg een persoonlijke brief en een kleinigheidje. En toen was het tijd voor afscheid, na 30 foto's en heel veel knuffels hebben we onze reis richting Johannesburg voortgezet.

Als laatste willen we nog wat vertellen wat eerder vergeten is. Op onze 2e dag waren we naar een weeshuis geweest genaamd 'Mama Esthers Safe Haven'. Van het overige sponsorgeld wat we hadden hebben we schoenen, dekens, schriften, pennen en wat speelgoed gekocht, omdat we opgemerkt hadden dat daar heel erg tekort aan was. Dit hebben Elina en Liz de laatste dag van de hike naar het weeshuis gebracht, omdat zij door omstandigheden de laatste kilometers niet konden lopen.

De donaties werden beantwoord met zinnen als 'This is a sign of god' en 'we Will meet again in haven' en 'god bless you'. Mama Esther was heel geëmotioneerd. We hebben veel respect voor deze mevrouw, ze doet zo ontzettend veel voor die kinderen daar en dat is iets heel speciaals.

Wij gaan nog genieten van onze laatste dagen hier.

Liefs van ons allemaal!

• 24 Juli 2014 - 00:35

Jeanette Gels:

Lieve allemaal,
    Wat fijn om weer van jullie te horen! En wat ben ik trots op wat jullie allemaal doen: naast het vrijwilligerswerk, zo'n stoere hike lopen en sociaal zijn met allerlei mensen. Het zullen bijzondere weken voor jullie zijn. Ik kijk er naar uit om jullie zaterdag weer gezondeen wel in de armen te mogen sluiten.

X Jeanette

• 24 Juli 2014 - 07:41

Jacinta:

Wat een fijn verslag zo op de vroege morgen. De indrukken en ontmoetingen blijven zich aaneenrijgen. Geniet er nog van Madelief en alle anderen! Wij tellen inmiddels de nachtjes af om jullie op te gaan halen en te knuffelen...maar nu eerst nog Soweto.
    O ja Bart denkt dat hij ontdekt heeft , waar jullie vannacht geslapen hebben; luxe! Groet voor jullie allen en kus voor Madelief ,Jacinta

• 24 Juli 2014 - 08:51

Annet:

Wat een prachtig verslag! Wat fijn om nog eens verwoord te krijgen wat de Award inhoud en waar het sponsorgeld aan besteed is. Wat super dat jullie zoveel lieve mensen ontmoeten. En door al deze ontmoetingen en indrukken en hard werken zullen jullie jezelf enorm ontwikkeld hebben! Trots op jullie!
    Nog twee hele mooie dagen en dan veilig naar huis. Lekker knuffelen!!!

Annet

• 24 Juli 2014 - 09:03

Frank:

Lieve allemaal
    de afgelopen weken heb ik veel vernomen van jullie dus weet al heel veel. Wat een prachtig verhaal wat een ervaringen wat een belevenissen. Fijn dat het geld en jullie inzet zo goed terecht komt. Ik kijk naar jullie uit!!

• 24 Juli 2014 - 09:03

Frank:

Lieve allemaal

• 24 Juli 2014 - 09:06

Tante Heleen (zus Van Nienke´moeder):

Ook in het buitenland worden jullie blog met grote belangstelling gelezen. Jullie hebben heel veel beleefd in deze 2 weken, bijzondere ervaringen, mooie ontmoetingen, indrukwekkende natuur.
    Dankjewel voor het delen. Ik verheug me ook op foto´s van jullie missie.
    hartelijke groet - Heleen Sparr-de Heer
    Marul/Oostenrijk

• 24 Juli 2014 - 10:03

Elena En Jur:

Wat leuk,mooi en goed allemaal en nog veel plezier de laatste 2 dagen.